Onderwijstrends 2013
1.Devices in de klas
Het is niet meer de vraag of scholen ICT-toepassingen in de klas gaan gebruiken, maar hoe ze dat doen. De laptop, tablet of smartphone is steeds vaker aanwezig in het klaslokaal en docenten worden steeds meer uitgedaagd hun manier van lesgeven hier op aan te passen.
2.Flip je klas!
De ‘geflipte klas’ is relatief nieuw in het Nederlandse onderwijs. Leerlingen maken zelf keuzes in hun leerproces en docenten filmen hun eigen lessen. In 2013 durven steeds meer docenten het klassikaal lesgeven los te laten en hun klas figuurlijk op z’n kop te zetten.
3.Focus op de 21st century skills
De 21st century skills krijgen een prominentere plek in het onderwijs. Het onderwijs krijgt steeds meer de rol om jonge mensen vaardigheden te leren waarmee ze kunnen omgaan met de kansen die onze kenniseconomie en samenleving bieden.
4.Internet University
Wie heeft de universiteit nog nodig als ‘ie internet heeft? Steeds meer jongeren leren allerhande vaardigheden die hen verder helpen in het leven via internet. Internet is de school en YouTube, Facebook en Pinterest de nieuwe klaslokalen.
5.PartYcipatie
In de wereld van festivals en feestjes, een belangrijke graadmeter voor de jongerencultuur, zien we dat jongeren steeds vaker het heft in eigen handen nemen. De mondigheid en creativiteit van jongeren in dit proces gaan scholen steeds meer benutten. Jongeren staan te trappelen om mee te praten!
6.De leraar professionaliseert
Ook docenten nemen zelf de touwtjes in handen. Het internet biedt een scala aan mogelijkheden om een eigen digitale leeromgeving te vormen. Docenten gaan zelf op zoek naar werk dat hen inspireert en vinden elkaar in online netwerken.
7.Elke school een eigen gezicht
Scholen gaan zich meer profileren: van technasium tot cultuurschool. Onderscheidend zijn is belangrijk en in 2013 grijpen steeds meer scholen dit onderwerp aan om mee naar buiten te komen.
8.Gamification in de klas
Games boeien jongeren. Hoe kan het onderwijs leren van gamedesigners om de leerstof leuker en interactiever te maken?
9.Motiveren door verbinden
Naast aandacht voor training en talent blijft motivatie een belangrijk ingrediënt voor het ontwikkelen van talent. In 2013 staat excellentie dan ook weer hoog op de agenda. Wat is de rol van de docent in het motiveren van leerlingen en hoe doen ze dat?
10.Meer aandacht voor jongens
De aansluiting tussen jongens en het onderwijs blijft een zorgenkindje. Hoe kan het onderwijs zorgen voor meer instroom van jongens voor de klas?