Activerende didactiek in het VMBO
In een speciale editie van Sardes vond ik een interessant artikel over activerende didactiek in het VMBO. Misschien wel de meest belangrijke doelgroep als het gaat om aanpassen van de didactiek op de leerlingen. Zonder te willen generaliseren stellen we vast; “De” VMBO leerling staat er nu eenmaal niet om bekend dat zij een hoge mate van intrinsieke motivatie hebben om alle lessen te volgen en met name de lessen waarbij een grote of lange spanningsboog een vereiste is. Vaak zien we bij de AVO lessen bij de leerlingen een worsteling om er goed bij te blijven en maximale leerprestaties te halen. Ook weten we dat als een VMBO leerling wel geïnteresseerd is, er een wereld open gaat waarin betrokkenheid en aandacht ineens prominent aanwezig lijken te zijn.
Met de activerende didactiek krijgt de leerling een actieve werkhouding en lijkt de dag voor zowel de leerling als de docent voorbij te vliegen.
René Melisse beschrijft in zijn artikel een aantal mogelijkheden maar ook een aantal voorwaarden.
Vanuit Franzen Consultancy wijs ik nadrukkelijk op een integrale aanpak waarbij de activerende didactiek één van de onderdelen is. Maar waar samenwerken in een team en het met elkaar nadenken over verschillende werkvormen in een lerende organisatie ook belangrijke factoren zijn.
De nieuwe examenprogramma’s moeten worden geïntroduceerd en in september 2016 starten deze programma’s op alle VMBO scholen. Voor veel organisaties een ingewikkeld proces door alle mogelijkheden die de nieuwe programma’s met zich meebrengt. Wat ons betreft het moment om de organisatie eens tegen het licht te houden en te bezien waar de sterke punten van de organisatie liggen en deze in te zetten in een activerende organisatie waarbij zowel leerling als docent gemotiveerd aan de slag gaan!
Marc Franzen